Hallonmousse utan gelatin

Har hittat en supergod hallonmousse utan gelatin i! Helt vegetarisk alltså. Vilken sida det var jag hittade receptet på kommer jag tyvärr inte ihåg... Jag har ändrat lite i det med mera hallon och mindre gelesocker för att den inte ska bli för söt. Men den är fortfarande söt och god.
 
Hallonmousse till ca 2 tunna lager i tårtan eller 1 tjockt

250g frysta hallon
ca 0.75dl gelesocker Multi
100g färskost
2dl grädde
...
Koka upp de frysta hallonen, låt koka 2min.
Passera hallonen genom en sil och låt svalna en stund.
Blanda ca hälften av hallonmoset med färskosten. Värm upp andra hälften av moset tillsammans med sockret och låt koka i 30sek, låt sedan svalna en aning.
Vispa grädden.
Blanda lite i taget av hallon- sockermoset med hallon- färskost blandningen. Ställ in i kylen i ca 5-10min.
Blanda till sist ned den vispade grädden. Låt stelna en stund i kylskåpet innan du fyller tårtan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0