New york blueberry cheesecake

Till Jul gjorde jag även en supergod cheesecake. Den kommer jag att göra många gånger till. Receptet är ifrån en diner i New York och hittas på leilas sida http://www.leila.se/new-york-blueberry-cheesecake/leilas-recept/bakverk/index1,23.htm?id=2698 
 
Ska faktiskt göra den redan imorgon till nyårsafton. En perfekt nyårsefterrätt! Enda negativa med den är att den är dyr att göra, men till nyår är det värt det.
 
Jag gjorde den i en fyrkantig ungsform eftersom jag inte var hemma och hade tillgång till en form med avtagbar kant, men det gick lika bra det.
 

Mr. Snowmans devils food cake

Eftersom vi inte firade jul hemma så kommer jultårtan upp nu istället.
Den blev riktigt mäktig och god!
 
Mr. Snowmans devils food cake hittar ni receptet till i Leilas blogg http://www.leila.se/index1,139.htm
Jag kunde inte få fram det nu. Kan vara något tillfälligt fel.
 
 
Tomtarna gjorde jag utav svart och vit marsipan
Pudrade över florsocker som snö
 
 
 
 

Jul eller nyårs cup cakes

Dessa cup cakes gjorde jag till jul men de passar likabra till nyår.
 
Frostingen hittade jag på Leilas sida http://www.leila.se/leilas-classic-cupcakes/leilas-recept/bakverk/index1,23.htm?id=3192%20
Dekorerade med dr oetkers vinterströssel
 
 
De hjärtformade silikonformarna finns att köpa på ica maxi, 8st för 49kr.

Recept på snöbollar

Här kommer ett recept på enkelt julgodis
 
Snöbollar
 
1 1/4dl vispgrädde
200g vit choklad
3dl riven kokos
1 lime
Kokos att rulla bollarna i
 
Koka upp grädden i en liten kastrull. Tillsätt 200g grovhackad vit choklad och låt smälta under omrörning. Blanda i kokosen och finrivet skal ifrån en lime. Ställ i kylen 2-3timmar. Rulla små bollar av smeten. Rulla i kokos. Förvara kallt.
Står att det blir ca 50st bollar i tidningen buffè...om man gör riktigt små bollar så blir det säkert det men gör man normalstora bollar som jag gjorde så blir det ca 20st.
 

Leilas Marknadsnougat

Nu är bloggen färdigdesignad av Ida så nu slipper jag betala för PRO som jag hade förut =)) http://barbierosa.blogg.se/

 

Idag gjorde jag Leilas supergoda marknadsnougat! Godare än dem man köper på marknaden, men så är dem ju helt färska med.

 

Här är receptet

 

5 dl vetemjöl

4 dl florsocker

1 ½ dl kakao

½ tsk vaniljsocker

1 ½ dl vatten

125 g kokosfett
5 ½ dl socker

 

Smält sockret, kokosfettet och vattnet i en kastrull.
Blanda under tiden ihop mjöl, kakao, florsocker och vaniljsocker.
Häll sedan kokosblandningen i mjölblandningen.
Rör snabbt ihop det och se till att det inte klumpar sig. Jag siktade mjölblandningen för att inte riskera att det blir klumpar.
Häll ut smeten på en plåt med smörpapper på.
Bre ut smeten tills den är ca: 1-1½ cm tjock.
Låt den svalna lite och skär den sedan i bitar.

 


Spindelmanneninspirerad godisskålkalastårta

Bloggen är under konstruktion. Överlämnat designfixandet till duktiga Ida http://barbierosa.blogg.se/
 
Nu är min spindelmanneninspirerade godisskålskalastårta klar =)
 
Så här blev den
Bottnarna är gjorda i hålform för att det skulle bli som en godisskål.
Innehåller glasskräm, chokladpudding och grädde och är täckt och dekorerad med svart marsipan, vit marsipan, ätbar svart färg och godis.
 

Världens enklaste julgodis!

Idag gjorde jag superenkla chokladrutor
Recept från tidningen Amelia
 
Smält 200g vit choklad med 200g nutella över vattenbad. Häll upp i en bakplåtspappersklädd liten form och ställ in i kylen för att svalna. Efter ett par timmar kan du skära fina bitar och servera. Förvara sedan godiset i kylen.
 

Sockersött på facebook

Nu finns sockersött även på facebook. Gå gärna in och gilla sidan! http://www.facebook.com/TartorOchAndraBakverk
 
Du har väl inte missat bakforumet sockersött?
Kika in där och ställ frågor, svara på frågor, länka till din bakblogg och var med och tävla om fina priser.
http://sockersott.egetforum.se 
 

Minimaränger

Här kommer receptet på marängerna som jag gjorde igår.
Det finns flera olika sätt att göra maräng på men det här är det enklaste och snabbaste sättet. Smaken blir det ingen skillnad på. Hittade receptet i tidningen "allt om mat".
 
Till ca 50 maränger eller 100 minimaränger
 
* 3 äggvitor ...
* 2dl strösocker
* 1krm ättiksprit 12%
 
 
Sätt ugnen på 100grader. Förbered en plåt med bakplåtspapper och spritspåsar med tyll. Ställ fram mindre skålar och ha valfira färger redo (hushållsfärger, pastafärger eller pulverfärger. Använder du hushållsfärg så tänk på att inte ha i för mycket färg, då blir smeten för lös)
Häll äggvitorna i en värmetålig, torr och ren skål (är den inte helt ren från fett så blir det inga maränger). Jag använde en glasskål. Se även till så att du inte får i lite äggula eller vatten. Ställ den över en kastrull med sjudande vatten och vispa med elvisp på låg hastighet i ca 2min. Öka sedan hastigheten och tillsätt sockret lite i taget under vispning. Tillsätt ättikan och vispa tills smeten är fast. Ättikspriten är inte nödvändig men den gör smeten fastare. Man ska kunna vända skålen upp och ned utan att smeten rinner ut när det är klart.
Fördela sedan smeten i de mindre skålarna och blanda försiktigt i färg. Spritsa sedan (eller skeda ut om du inte har en sprits) tätt på plåten så får det plats på en och samma plåt. Strö över strössel.
In i ugnen i ca 1½ timme! Eller ca 1 timme för minimaränger. Längst ned i ugnen.
 

RSS 2.0