Biltårta steg för steg

 
Bottnarna gjorde jag i en rund 25cm diameters form. Efter att den svalnat lite så skar jag bort lika mycket på varje sida
 
 
Det som jag skar bort la jag sedan ovanpå resterande bit men åt andra hållet. Sedan skar jag bort det som stack ut utanför tårtan... Svårt att förklara men ni ser ju bild =)
Sedan får man skära till och jämna till kanterna.
 
 
Efter det delade jag undre delen i tre delar och den övre delen i två (för att den övre delen inte skulle bli för hög).
Sedan är det bara att fylla med valfria fyllningar. Jag använde mig utav chokladpudding och vaniljmousse.
Sedan ska den plastas in med plastfolie och stå och safta till sig i kylen till nästa dag. Man kan spackla och täcka direkt men det är bra om den får stå en stund i kylen för att man ska få en "stabil" tårta att jobba med, och för att den saftar till sig.
 
 
Sen spacklade jag med grädde dagen efter. När man spacklar med grädde så måste man pensla den sidan utav sugar pasten eller marsipanen som ska ligga mot tårtan med smör eller olja. Jag använde matolja den här gången. Annars riskar man att grädden "svettas" igenom sugar pasten eller marsipanen dagen efter. Spacklar man med smörkräm så slipper man det.
 
 
Sen är det bara att dekorera och sen in i kylen i tårtkartong eller som den är. Den ska INTE plastas in! 
 

Kommentarer
Postat av: Camilla

Ååh, perfekt!
Jag är total nybörjare när det gäller tårtor, och min bror har bett mig göra en svart Audi-tårta! Har du något tips om hur man ksn göra rutorna på nåt bra sätt, när hela bilen lixom är svart? :)

Svar: Tack =) Du kan måla rutorna med ätbar silverfärg!?
sockersott.webblogg.se

2013-05-19 @ 21:05:45
Postat av: Camilla

... och hur gör man när man lägger ut marsipanen ovanpå bilen sådär, utan att det ska bli veck?

Svar: Gå in här och kolla http://sockersott.egetforum.se/ Där finns det mer utförlig information
sockersott.webblogg.se

2013-05-19 @ 21:07:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0